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Robert Hinchley | Printing Place

January 3 @ 9:00 am - February 17 @ 5:00 pm

Artist Statement

My art work is inspired by the landscape of Eastern Ontario and West Quebec.

I am interested in combining iconic nature based imagery with contemporary printmaking and mixed media. Various organic symbols reference narratives, memories, nostalgia, and experiences.

“Printing Place” spans over the time period that I have taught printmaking at the Ottawa School of Art (2001-2018). For me teaching is a creative act. I believe in the importance of art in daily life. Works experiment with drypoint, etching, lithography, woodcut, mixed media/painting and incorporates wood printing blocks.

This exhibition celebrates a curiosity and passion for the unique characteristics found in printmaking. I find it exciting to print and work in a direct manner. The action of taking something out of its original context and putting it in a new place has always fascinated me as an image maker. The inking of the block or plate, printing on paper and the moment when the print is revealed is exhilarating.

With this Printmaking installation I hope to create an environment for the viewer to experience and engage with the work.

I am influenced by many Canadian Artists. Looking at Art and responding to it is very important to me.

Here are a few examples:

Patterson Ewen- I have always admired Ewen’s work and how he used natural phenomena as a subject. I love the powerful gouged wood surfaces that he created. His timeless paintings continue to inspire me.

Emily Carr- I particularly like her gasoline paintings on butcher paper. I admire Carr’s direct approach with painting and the landscape spirit that she created.

David Milne- Milne’s quite iconic lake reflection has inspired my concepts with composition and content. I especially admire his experiments with drypoint. The exhibition title “Printing Place” is an homage to Milne.

The use of spray paint and stencils visits my early image making and interest in skateboard culture. Lee Matasi talked to me about combining these methods with painting, printmaking and mixed media. It continues to sit well with me. The print installation Birds pays tribute to Lee Matasi and his work.

Démarche artistique

Mon travail artistique s’inspire des paysages de l’est de l’Ontario et de l’ouest du Québec. Je cherche à combiner une imagerie iconique inspirée de la nature avec l’aspect graphique de la gravure contemporaine et des techniques mixtes. J’emploie divers symboles naturels pour évoquer des récits, des souvenirs, des expériences, la nostalgie.

« Printing Place » couvre la période de 2001 à 2018, pendant laquelle j’ai enseigné la gravure à l’École d’art d’Ottawa. À mes yeux, enseigner est un acte créatif. Je crois en l’importance de l’art dans la vie quotidienne. J’expérimente avec la gravure à pointe sèche, à l’eau forte et sur bois de fil, la lithographie, les techniques mixtes et les clichés d’imprimerie en bois.

Cette exposition célèbre la passion et la curiosité envers les caractéristiques uniques de la gravure. C’est excitant pour moi de faire de la gravure et de travailler de manière directe. À titre de créateur d’images, j’ai toujours été fasciné par le geste de sortir quelque chose de son contexte original et de le placer dans un nouvel endroit. L’encrage du bloc ou de la plaque, l’impression sur papier et le dévoilement de l’impression sont tous des moments exaltants.

Avec cette installation de gravure, j’espère créer un environnement qui permettra au spectateur de s’impliquer dans la création et d’en faire véritablement l’expérience.

De nombreux artistes canadiens m’ont influencé. Contempler l’art et y réagir est très important pour moi.

En voici quelques exemples :

Paterson Ewen – J’ai toujours admiré le travail d’Ewen et la façon dont il utilisait les phénomènes naturels comme sujet. J’adore les puissantes surfaces de bois gravé qu’il créait. Ses toiles intemporelles continuent de m’inspirer.

Emily Carr – J’aime particulièrement ses peintures à l’essence sur papier à dessin. J’admire l’approche directe de Carr en matière de peinture ainsi que l’esprit paysager qu’elle a créé.

David Milne – Les reflets sur un lac de Milne, assez iconiques, ont inspiré mes concepts pour le contenu autant que pour la composition. J’admire particulièrement ses expérimentations avec la gravure à pointe sèche. Le titre de cette exposition, « Printing Place », est un hommage à Milne.

L’utilisation de peinture en aérosol et de pochoirs reflète les premières images que j’ai créées et mon intérêt de jeunesse envers la culture du skate. C’est Lee Matasi qui m’a parlé d’allier ces méthodes à la peinture, à la gravure et aux techniques mixtes. Ça continue de me plaire. L’installation Birds rend hommage à Lee Matasi et à son œuvre.

 

Biography / Biographie

Robert Hinchley is an artist and educator. Robert’s art is inspired by the natural regions of Eastern Ontario and West Quebec. He is interested in combining iconic nature based imagery with the graphics of contemporary printmaking and mixed media. Hinchley graduated from the Ontario College of Art (OCAD) in Toronto with honours. He recently received an Ontario Arts Council Exhibition Assistance Grant. His work is in the collection of the Carleton University Art Gallery, the City of Ottawa Public Art Collection, and the Asia Pacific Economic Cooperation. Hinchley is the 2014 and 2017 recipient of the Gordon J. Wood Print Purchase Prize at the Carleton University Art Gallery.  Robert has taught at the Ottawa School of Art since 2001 and maintains a studio in Arnprior Ontario. Robert Hinchley is represented by Galerie  St-Laurent+ Hill in Ottawa.

Robert Hinchley est un artiste et un éducateur. Son art s’inspire des régions naturelles de l’est de l’Ontario et de l’ouest du Québec. Il cherche à combiner une imagerie iconique inspirée de la nature avec l’aspect graphique de la gravure contemporaine et des techniques mixtes. M. Hinchley est diplômé avec mention de l’Ontario College of Art (OCAD U) à Toronto. Il a récemment reçu le prix des jurés à l’exposition internationale de gravure du Centre d’art Shenkman. On retrouve ses œuvres dans la collection de la galerie d’art de l’Université Carleton, dans la collection publique de la Ville d’Ottawa et dans celle de l’APEC (Coopération économique Asie-Pacifique). En 2014 et 2017, M. Hinchley comptait parmi les gagnants du prix Gordon J. Wood visant l’acquisition de gravures par la galerie d’art de l’Université Carleton. Il enseigne à l’École d’art d’Ottawa depuis 2001 tout en conservant son propre studio à Arnprior, en Ontario.

Details

Start:
January 3 @ 9:00 am
End:
February 17 @ 5:00 pm
Event Category:

Organizer

Ottawa School of Art Downtown Campus
Phone:
613-241-7471
Website:
www.artottawa.ca

Venue

OSA Main Gallery (Downtown Campus)
35 George Street
Ottawa, Ontario K1N8W5 Canada
+ Google Map
Phone:
613-241-7471
Website:
artottawa.ca
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OSA/ÉAO